søndag den 15. maj 2011

Libary Thing - mine overvejelser om net og bobler

Net og bobler...


Vandedderkoppen spinder sit spind under vand mellem nogle vandplanter - på undersiden af spindet afsætter den en luftboble. Den henter luftboblen i overfladen ved at stikke bagkroppen op i luften og 'trække' den luft, der sætter sig i bagkroppens hårbræmme, med ned under vandet (se billedet herunder). Ved at hente mere luft ned, danner den en stor luft boble - en dykkerklokke - på undersiden af spindet. Edderkoppen kan herefter kravle ind i boblen og sidde og vente på at 'godbidder' kommer forbi...

Det kan man da kalde 'netværk' der vil noget - endda med nye 'in puts' fra tid til anden ;-)

Overvejelser over samarbejde, teamsamarbejde, netværk.

Men jeg er nok lidt i tvivl om jeg har edderkoppens tålmodighed ift. at vente på nye kontakter via LibaryThing - eller at jeg opdager nye bøger via andres bogsamlinger på nettet. Måske fordi min oplevelse er, at meget få at mine titler i mit LibaryThing udvalg af bøger er afbilledet med en forside, og de dermed ikke er synlige på min blog - mit virtuelle bibliotek kommer til at se noget tomt ud. De fleste af mine bøger er ikke tag'et af andre end mig - med undtagelse af nogle af de engelske titler, som er tag'et af museer og universitetsafdelinger...

I undervisningssammenhæng bruger jeg at omtale litteratur direkte på bloggen - se eksemplet 'Historien om danskernes mad' på undervisningsbloggen - men det giver selvfølgelige ikke mig nogle in puts den anden vej... Det er min vurdering at det vil være urealistisk, at de studerende skulle oprette egne LibaryThing sider med eget udvalg af bøger i VNT sammenhæng.

Overvejelser over begrebet venner, relationer.... og over hvad er det for et socialt og virtuelt rum jeg bliver en del af...

Jeg tror nok ikke, der er luft nok i denne 'boble' - LibaryThing til at det i øjeblikket giver mening for mig at investere tid i denne - mit netværksarbejde i naturfagsdidaktiske sammenhænge foregår stadig til konferencer og på workshops - det er til gengæld meget inspirerende... Og fører i nogle tilfælde til at bekendtskaber udvikler sig til venskaber over tid :-)

4 kommentarer:

  1. Du har fuldstændig ret, Ida. Library Things forsider er tæt knyttet til Amazon.com :/

    Igen en begrænsning fordi vi kommer fra et lille sprogområde. Øv!!

    Det er drønærgerligt, da forsider netop bidrog med et grafisk element, men din pointe om danske bøger er ganske vigtig.

    Inden du helt opgiver Library Thing, har du så bemærket, at du kan hente en tagsky der i stil med din delicious?
    På siden "Make a LibraryThing widget" skal du vælge "Tag cloud" i "Widget type".

    Hvis (når - jeg tror, jeg er ved vejs ende nu) du og dine studerende kan søge UC Syddanmarks biblioteksdatabase i Library Thing, kan du så se en nytte i den?

    SvarSlet
  2. Hej Lis

    Tak for dine in puts - jeg havde ikke opdaget 'sky-muligheden' - det vil jeg kigge nærmere på.

    Ja, det tænker jeg - og specielt hvis de enkelte titler bliver anmeldt / kommenteret ;-)

    SvarSlet
  3. Hej Lis

    Jeg har lavet en lille sky - men jeg kan ikke få den til at samle tags'ene - således når klikker på 'naturfagsdidaktik' kommer ikke til alle bøger med dette tag - ØH?!

    Ida

    SvarSlet
  4. Skyerne har samlet sig!

    Yes, kiggede på Annes blog - og nu arter min sky sig :-)

    SvarSlet